Friday, August 20, 2010

Jujurlah.....

Di sini aku ingin kongsikan sebuah cerita. Ceritanya tak lah menarik tapi renung2kanlah.

Di suatu pagi, pada 19 ogos 2010 bersamaan dengan 9 ramadan.

"tit..tit" 1 new message. no.fon yg tidak aku kenali tertera diskrin enfon aku. Aku tekan butang "read".
"salam, (aku) boleh minta tolong tak?"
Aku membalas, "wsalam..InsyaAllah, ape salahnya. tp leh x tlg sy...tlg bgtau name."
" oh.... lupa, sy _____. blh awk tolg sign utk sy x..sy x g klas hr nie"
"maaflah lau bab 2, sy xleh tlg."
"sy bukan xnka g klas tp sy sakit perut.plsss"
"maaflah sy bukan xnak tolg tp sy xleh tolg."
"blh tau sbb ape ye?"
"lau sy signkan utk awk, awk dikira hadir..tp awk x dtg klas..sy xnak menipu."
"x pe lah, lau kwan sdiri xleh tolong. awklah satu2nya kwn kosmate sy dlm klas 2...k..thanks..salam"
"maaflah sbb xleh tolg awk..tp lau awk suruh sy bgtau kat DR..sy leh tolg tp lau sign minta maaflah."
"leh minta tolg 1 lg x? tolg bgtau kat DR.. lau xleh gak xpe lah..k..thanks..salam"
"ok, insyaAllah."

Aku rasa tindakan aku adalah yang terbaik sbb x bersubahat dengan "dia". Aku inginkan keberkatan dalam menuntut ilmu, aku tidak mahu menipu. Buat apa aku menipu, sekiranya hidup tidak tenang. Aku bukan tidak mahu menolong dia tp itu perbuatan yang salah. Aku tak kisah, apa yang akan "dia" katakan yg penting aku tak melakukan kesalahan.

"BERANI KERANA BENAR"


"Ingat!!!!
Azab neraka akan mengejarmu,
saat kau mati,
jadi jujurlah harungi hidup ini,
jauhi azab ILAHI."

No comments:

Post a Comment